14 Aralık 2008 Pazar

Daha az memur alınması resmileşti

MECLİSE SEVK SIRASINDAKİ HÜKÜMLER

2009 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısında kadrolara ne kadar atama yapılacağına ilişkin olarak 22. maddede şu hükme yer verilmiştir.

"(1) 190 sayılı KHK'nın 2 nci maddesinde belirtilen kamu idare, kurum ve kuruluşları; serbest memur kadrolarına 2008 yılında emeklilik, ölüm, istifa veya nakil sonucu ayrılan memur sayısının yüzde ellisini geçmeyecek şekilde açıktan veya diğer kamu idare, kurum ve kuruluşlarından nakil suretiyle atama yapabilir. Bu sınırlar içinde memur ihtiyacını karşılayamayacak söz konusu idare, kurum ve kuruluşlardan yükseköğretim kurumları için ilave 4.000 adet, diğerleri için ilave 21.000 adet atama izni verilebilir."

(5) 78 sayılı KHK eki cetvelde kadroları yer alan yükseköğretim kurumları; öğretim üyesi dışındaki boş öğretim elemanı kadrolarına, 2008 yılında emeklilik, ölüm, istifa, nakil, eğitimin tamamlanması veya başarısızlık sonucu kurumlarından ayrılan öğretim elemanı sayısının yüzde ellisini (araştırma görevlisi kadroları için yüzde yüzünü) geçmeyecek şekilde açıktan veya yükseköğretim kurumları ile diğer kamu idare, kurum ve kuruluşlarından naklen atama yapabilir. Bu sınırlar içinde öğretim elemanı ihtiyacını karşılayamayacak söz konusu yükseköğretim kurumları için ilave 3.000 adet atama izni verilebilir."

YAPILAN DEĞİŞİLİKLER

Bursa Milletvekili M. Altan Karapaşaoğlu tarafından söz konusu hükmün görüşmeleri sırasında aşağıdaki önerge verilmiştir.

"Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanlığına

Görüşülmekte olan 2009 yılı merkezî yönetim bütçe kanun tasarısının 22’nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan yüzde 50’sini ibaresini yüzde 25’ini, beşinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan yüzde 50’sini ibaresinin yüzde 25’ini ve ikinci cümlesinde yer alan 3 bin adet ibaresinin 5 bin adet şeklinde değiştirilmesini arz ve teklif ederiz. "

YAPILAN DEĞİŞİKLİĞİN ANLAMI

Kamuya memur alım miktarı bütçe kanunlarına konulan hükümler ile belirlenmektedir. Bu hükümlere göre kamu kurumlarına tahsis edilen iki tip izin bulunmaktadır.

1- Genel İzin: Buna göre her kamu kurumu bir önceki yıl emeklilik, ölüm, istifa veya nakil sonucu ayrılan memur sayısının yüzde ellisini atama yapabilmekteydi. İşte bu miktar yüzde 50'den yüzde 25'e düşürülmüştür. Örneğin MEB'de geçen yıl 50 bin kadro boşalmış ise yapılan yeni düzenlemeye göre MEB'in 12.500 açıktan atama izni bulunmaktadır. Açıktan atama izinlerinin istifa sonrası dönüş yoluyla mı, nakil yolyla mı yoksa KPSS yoluyla mı karşılacağı konusundaki takdir yetkisi atamayı yapacak ilgili kurumdadır.

2- Özel izin: Yukarıdaki genel iznin dışında ayrıca 21 adetlik bir izin daha bulunmaktadır. Bu iznin ne kadarının hangi kuruma verileceği (dikkat unvan değil sadece kurum) Başbakan onayı ile belirlenmektedir. Bu miktarda bir değişiklik yapılmamıştır.

GENEL KURULDA DEĞİŞİKLİK YAPILAMAZ

Yukarıdaki düzenleme Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda yapılmıştır. Anayasamızın 162. maddesine göre Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, bütçe kanunu tasarılarının Genel Kurulda görüşülmesi sırasında, gider artırıcı veya gelirleri azaltıcı önerilerde bulunamamaktadırlar. Bu nedenle bu düzenleme genel kurulda değiştirilmeden geçecektir.

Hiç yorum yok: